måndag, oktober 23, 2006

WG Film öppnar sin blogg

Idag har WG Film skaffat en blogg. Den kommer att ersätta den gamla dagboken och ge möjligheten för alla läsare att kommentera vår sida. Här kommer dessutom ges information från arbetet med nya filmprojekt och alla våra medarbetare kommer att ha möjlighet att logga in och skriva egna inlägg. Det kommer ta några veckor innan bloggen är länkad till den nya hemsidan och allt fungerar som det ska, men när den är på plats kommer bloggen vara ett enkelt sätt att få, på minuten aktuell information från arbetet på WG och själv kommentera våra inlägg.

Vänliga hälsningar

5 Comments:

Blogger Simon Templar said...

Tummen upp! Har precis sett "Bye Bye Malmö" och tyckte den var mycket intressant. Bodde själv i Malmö mellan 2004 och 2005 och kände att något fattades. Staden kändes inte alls så som jag kom ihåg den från när jag var mindre på 80-talet. Antagligen därför jag flyttade därifrån. Hoppas kunna få tag på Mazetti dokumentären snart också.

2/2/07 16:05  
Blogger Fredrik Gertten said...

hej Chris, kul att du gillade "Bye Bye Malmö". För mig är det viktigt att skildra förändringarna i staden. Kockums Varv och Kranen var ju en viktig del av stadens identitet. En identitet som lever kvar i de äldre. När Kranen plockades ner så försvann en påminnelse om vårt förflutna. Bara det faktum att Kranen kunde skådas från hela stan gjorde att varenda unge kunde fråga vad det hade varit bra för och i svaret hade en del av vår historia funnits med. Nu blev det en film, ett litet bidrag till det gemensamma minnet.
Om du skriver till oss kan vi berätta hur du får tag på "En doft av choklad".

4/2/07 15:54  
Blogger Simon Templar said...

Pluggade på MaH ett tag när jag bodde i Malmö. Var mest ute i deras lokal ute vid Bo01, kallad "Kranen" (förstod inte vad det syftade på då eftersom de hade byggt upp lokalen som en båt). Satt i biblioteket en dag och beundrade utsikten, tog ett bra tag innan jag förstod att jag tittade direkt ut på den gamla torrdockan där Kockums kranen hade stått innan. Kändes lite surrealistiskt att vara så nära, men ändå inte. Har aldrig varit närmare kranen än Centralstationen när den stod på plats, tyvärr.

En annan sak man saknar med Malmö är Danmarksbåtarna. Fanns väl rätt stora båtar som avgick i närheten av Centralstationen ändra fram till tidigt 80-tal? Flygbåtarna avgick också därifrån tror jag. Om jag inte minns fel så besöker huvudpersonerna i Bo Widerbergs film "Barnvagnen" Köpenhamn med hjälp av färjan, tror även man ser en skymt av Kockumsvarvet samt några spårvagnar. Skulle vara kul att se lite mer material om de gamla båtarna och spårvagnstrafiken. Kanske ett framtida projekt?

Jag hör av mig via mejl sen angående "En doft av choklad".

4/2/07 17:50  
Blogger Fredrik Gertten said...

Visst är det fascinerande hur snabbt en stad förändras. Och jag är verkligen inte emot förändring, men man får aldrig bli historielös. I historien finns ju förståelsen till varför vi är som vi är. Därför tyckte jag att Kockumskranen var ett lika giltigt historiskt monument som Malmöhus Slott. Dessutom tror jag Malmös skyline hade varit ännu mer spännande med både Turning Torso och Kranen. Jag träffade ju Santiago Calatrava många gånger, han var helt enig kring detta. Turning Torso hade vunnit på att dela skyline med Kranen.
Ingen Malmöfilmare har kunnat undgå bildreferenser från Kockums eller båtarna till Köpenhamn. Du borde kolla in några av våra äldre filmer "Gå på vatten" eller "Mordet på en tidning". Vill du se äldre Malmöbilder rekommenderas Auto Images serie "Mitt hjärtas Malmö".

5/2/07 08:10  
Blogger Maria Kana said...

Jag ansökte precis om både ett individuellt lån och ett berättigat lån från Mr Pedro Jerome och hans låneorganisation till 3%-räntan. Jag kommer att börja återbetala mitt lån nästa månad och det kommer verkligen att vara till hjälp för alla här som letar efter ett lån att kontakta Mr. Pedro Jerome på pedroloanss@gmail.com för individuella eller berättigade lån med en enkel återbetalning av lån som min.

29/5/22 06:51  

Skicka en kommentar

<< Home